In de aanloop van de Mars voor het Gezin vindt op zaterdag 11 april 2015 een COLLOQUIUM OVER HET GEZIN plaats in Antwerpen.
(van 9u30 tot 19u30: Klooster van de Grauwzusters, Lange Sint-Annastraat 7) U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium ==> Om de juiste catering te kunnen voorzien, verzoeken we u zich in te schrijven vóór vrijdag 3 april 2015. Conferentie 1: Tom Zwitser, filosoof “Het belang van het gezin voor de samenleving” INTERVIEW 1. Wie bent u en wat doet u in het dagelijkse leven? *Filosoof en vormgever 2. Waarom zijn het huwelijk en het gezin belangrijk voor u? *Ze liggen ingebed in, en zijn voorwaarde voor, een gezonde opvolging van generaties en een stabiele maatschappij. 3. Wat moet er in Vlaanderen meer gebeuren voor de bescherming van het huwelijk en het gezin? *Ik weet niet of het huwelijk wel beschermd moet worden. Voor Napoleons tijd, was het huwelijk namelijk een zaak van de kerk. Er bestaan geen onkerkelijke, seculiere, of atheïstische definities van het huwelijk. Dat is de echte reden waarom een seculiere overheid geen enkel motief aan kan voeren waarom het huwelijk uitsluitend voor man en vrouw is. En dus kan principieel alles met elkaar trouwen. Alleen de kerk kan het huwelijk positief formuleren als een verbond tussen man en vrouw, als een sacrament om het leven door te geven en als instituut om de seksualiteit te reguleren. 4. Het Colloquium voor het Gezin vindt plaats in de aanloop van de Mars voor het Gezin. De doelstellingen van deze Mars voor het Gezin staan geformuleerd in een manifest (www.marsvoorhetgezin.be/manifest). Welk punt in dit manifest is voor u het belangrijkste en waarom? *Ik mis eigenlijk een oproep in het manifest om het vrije debat over pro-life thema’s, zoals adoptiekwesties, open en wetenschappelijk te houden. De openheid jegens onwelgevallige meningen staat in de liberale rechtstaat onder bijzonder grote druk. Ik heb zelf ervaren dat een essay over kinderadoptie van een beroemde neurochirurg met een stapel aan praktijkervaring, door anti-discriminatiebureaus werd beschouwd als ‘kwetsend’, waardoor de politie erop af wordt gestuurd om de schrijver, het platform en de provider te intimideren, advocatenkosten te laten maken en zo de grond voorafgaand aan een eventueel debat weg te nemen. Enkel en alleen omdat deze wetenschapper de verkeerde mening verkondigde volgens deze bureaus. De eenzijdige pseudo-wetenschappelijke propaganda is misschien wel een van de ergste dingen. De EU werkt aan maatregelen om nog veel verder te gaan. Het is te verwachten dat een mars om het leven te propageren niet heel lang meer getolereerd wordt. 5. De titel van uw conferentie is “Het belang van het gezin voor de samenleving”. Waarom hebt u voor deze titel gekozen? *Gezin en samenleving vooronderstellen elkaar. De moderne langs-elkaar-leving is geen samenleving. Evenmin als een huwelijk tussen principieel alles – mensen, dieren en planten of dode materie – nooit een huwelijk kan zijn. 6. Waarom moeten mensen naar uw conferentie komen luisteren op het Colloquium over het Gezin in Antwerpen op 11 april in Antwerpen? *Ik hoop in de korte tijd die mij gegund is, iets te zeggen over het belang van mannelijkheid en natuurlijke autoriteit voor gezin en samenleving 7. Indien u uitgenodigd zou worden als gastspreker op de algemene zitting van de bisschoppensynode over het Gezin, die straks in oktober in Rome plaatsvindt, wat zou dan de kerngedachte zijn die u wil meegeven? *De synode zo snel mogelijk beëindigen. De synode als evenement mondt in de media, in de kerk en onder de clerus uit als een middel om de katholieke leer over het gezin uit te hollen en de laatste restjes traditionele huwelijkspraktijk onder gelovigen met een cultuur-theologische dijkdoorbaak weg te spoelen. 8. Wat is uw favoriete bijbelcitaat of citaat uit de kerkelijke documenten (+ referentie) en waarom? *Alhoewel de encycliek Rerum Novarum in feite heel dubbelzinnig is over het gezin in de maatschappij – met als kernpunt de problematische term subsidiariteit – is het belangrijkste citaat daaruit wellicht paragraaf 11: ‘Het vaderlijk gezag is van die aard, dat de staat het zich niet mag toe-eigenen noch vernietigen, omdat het eenzelfde gemeenschappelijke oorsprong heeft als het leven zelf van de mens. De kinderen zijn iets van de vader en als het ware een uitbreiding van zijn persoon: en strikt genomen, worden zij niet door zichzelf, maar door de huishoudelijke gemeenschap, waarin zij geboren zijn, leden van de burgerlijke maatschappij. En dit wel om deze reden, dat de kinderen “van nature iets van de vader zijn.... voordat zij het gebruik van hun vrije wil hebben, staan zij onder de zorg der ouders.”(Th. Van Aquino)’ 9. Wie is uw favoriete bijbelfiguur of heilige en waarom? *Als filosoof Thomas van Aquino. Als heilige Samsom. 10. Het Colloquium voor het Gezin en de Mars voor het Gezin vinden allebei plaats in Antwerpen. Wat is uw band met deze stad? *Antwerpen is een stad waar men heel goed kan zijn. Zulke steden zijn er weinig meer in de Nederlanden. Groningen, Utrecht, Maastricht, Antwerpen. Ik kom daar graag. -------------------------------------------------------------------------- Wilt u meer horen van wat Tom Zwitser te vertellen heeft? U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium Door uw aanwezigheid toont u dat u de strijd voor het gezin (binnenkerkelijk en maatschappelijk) steunt en steekt u een hart onder de riem van de jonge krachten die dit organiseren. Van harte bedankt voor uw inschrijving. We kijken er dan ook naar uit u te zien op 11 april. Nadat u ingeschreven bent, staat het u natuurlijk vrij dit bericht onder al uw vrienden te verspreiden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd! www.marsvoorhetgezin.be www.facebook.com/marsvoorhetgezin www.twitter.com/pro_familia_be
0 Reacties
In de aanloop van de Mars voor het Gezin vindt op zaterdag 11 april 2015 een COLLOQUIUM OVER HET GEZIN plaats in Antwerpen.
(van 9u30 tot 19u30: Klooster van de Grauwzusters, Lange Sint-Annastraat 7) U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium ==> Om de juiste catering te kunnen voorzien, verzoeken we u zich in te schrijven vóór vrijdag 3 april 2015. Conferentie 5: Overweging en getuigenis door een katholieke vrouw, burgerlijk gescheiden van haar man, maar trouw gebleven aan haar kerkelijke huwelijksbelofte: “De onverbreekbaarheid van het huwelijk als uitdaging tussen twee synodes over huwelijk en gezin” INTERVIEW 1. Wie bent u en wat doet u in het dagelijkse leven? Ik ben lerares Nederlands-Engels geweest. Ik ben 38 jaar geleden gehuwd en 8 jaar later zijn wij gescheiden. We hebben twee kinderen en twee kleinkinderen. Ik hou de kleinkinderen 1 dag per week bij en hou me veel bezig met al wat met geloof te maken heeft en in het bijzonder met de onverbreekbaarheid van het huwelijk. Ik ben ook reeds 15 jaar aangesloten bij een Franstalige “gemeenschap” – d.w.z. ieder woont alleen - voor alleenstaande echtgescheidenen, die er bewust voor kiezen geen nieuwe relatie aan te gaan, en probeer ook al bijna 20 jaar in Vlaanderen een gelijkaardig initiatief te animeren. Ik heb sinds vorig jaar ook een maandelijks programma op Radio Maria over dat onderwerp. 2. Waarom zijn het huwelijk en het gezin belangrijk voor u? Het is een droom die ik met pijn in het hart niet heb kunnen waarmaken voor ons eigen gezin zoals ik zou gewild hebben, en zoals ik geloof dat God het bedoeld heeft. De toenemende banalisering van zowel echtscheiding als het bijna vanzelfsprekende gevolg daarvan, nl. “nieuw-samengestelde gezinnen”, is volgens mij mee de grote oorzaak van de groeiende verwarring, ontreddering en psychologische instabiliteit bij kinderen, die de grote slachtoffers zijn. De familie, het stabiele gezin lijken mij een basisbehoefte en een recht van elk kind om psychologische structuur en houvast te krijgen in het leven. 3. Wat moet er in Vlaanderen meer gebeuren voor de bescherming van het huwelijk en het gezin? Ik kan het alleen maar betreuren dat door de grote ontkerstening van onze samenleving en dus ook van onze politiekers, de christelijke pijlers van het huwelijk en het natuurlijke gezin onderuit zijn gehaald en dat ze beschouwd worden als een mogelijke optie onder andere. Wat nodig is, is een massale bekering van het menselijk hart naar God toe. Een samenleving die God buitenspel zet zoals nu het geval is, graaft haar eigen ondergang. 4. Het Colloquium voor het Gezin vindt plaats in de aanloop van de Mars voor het Gezin. De doelstellingen van deze Mars voor het Gezin staan geformuleerd in een manifest (www.marsvoorhetgezin.be/manifest). Welk punt in dit manifest is voor u het belangrijkste en waarom? Aan de Kerkelijke overheid vragen wij… Ondubbelzinnig de Kerkelijke Leer over gezin en leven (…) publiek te belijden en te onderrichten. Ik heb me al die jaren na mijn echtscheiding hier in Vlaanderen door “de Kerkelijke overheid” erg in de steek gelaten gevoeld. In plaats van mensen die gescheiden zijn te helpen om trouw te blijven en hen te steunen op die moeilijke weg die een weg is van geloof, wordt in alle initiatieven van “gezinspastoraal” met medeweten van onze bisschoppen hier in Vlaanderen uitsluitend gefocust op het hervinden van psychologisch evenwicht en het begeleiden van mensen naar een nieuwe relatie toe!... Er wordt altijd van uitgegaan dat dat een vanzelfsprekend gevolg is van een echtscheiding. Niet op geloofsverdieping in moeilijkheden. Mensen met dezelfde geloofsovertuiging als ikzelf worden beschouwd als hinderlijk en als de openbare aanklagers van allen die wél een nieuwe relatie aangaan en/of hertrouwen. Er bestaat in het Nederlands ook geen stevige geestelijke lectuur (of getuigenissen) die de Leer van de Kerk daarover uitlegt en gelovig verdiept om mensen te begeleiden… Gelukkig heb ik 20 jaar geleden Mgr. Léonard leren kennen, die – voor mij eindelijk! – een “kerkelijke” taal sprak, die ik altijd al had willen horen en die mij bevestigde in de moeilijke weg die ik probeerde te gaan. Het is zeker mede door zijn persoonlijke steun dat mijn motivatie en geloofsovertuiging verdiept zijn. Gelovigen in moeilijkheden hebben – nog méér dan anderen - recht op de volledige waarheid van het geloof, en dus op een overtuigde maar liefdevolle “kerkelijke overheid”, die hen helpt om van hun gebroken situatie het beste te maken, gesteund door de schat van het geloof. Ze zijn niet gebaat bij een soort valse barmhartigheid, die alleen maar psychologiseert en tegemoet komt aan onze voorbijgaande aardse verlangens. Ze hebben recht op geestelijke begeleiding van overtuigde priesters en bisschoppen om te weten wat goed is voor “hun zielenheil” dat eeuwig is. En hiermee hangt nog een tweede punt uit het manifest samen: Aan de Kerkelijke overheid vragen wij… De waardigheid van de Heilige Communie steeds opnieuw onder de aandacht te brengen en alle gelovigen op te roepen om hun eigen zielenheil niet in gevaar te brengen door onwaardig te communiceren. Ook de toegenomen banalisering van het ontvangen van de Heilige Communie valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkelijke overheid, als ze niet ingrijpt bij wantoestanden en voor het gemak alles maar laat betijen. In deze context hoeft het niet te verbazen dat het communiceren nu al zelfs als een “recht” beschouwd wordt, en dat het “niet waardig zijn” om de communie te ontvangen als “discriminatie” wordt afgedaan. 5. De titel van uw conferentie is “De onverbreekbaarheid van het huwelijk als uitdaging tussen twee synodes over huwelijk en gezin”. Waarom hebt u voor deze titel gekozen? Ik heb heel de aanloop naar de voorbije synode met veel interesse gevolgd, ook omwille van mijn programma bij Radio Maria over dat onderwerp. En ik ben verscheidene keren onaangenaam verrast geweest, toen ik vaststelde dat de rebellie tegen het Leergezag (met name tegen de twee punten uit het manifest hierboven) al zo erg was doorgedrongen in de hoogste gelederen van de Kerk. Tot voor twee jaar meende ik dat dat alleen zo was bij leken en sommige opstandige priesters… Ik volg met groeiende belangstelling ook de evolutie naar de “tweede zittijd” van de synode. Ondertussen is dat ontvangen van de Heilige Communie door hertrouwde echtgescheidenen bijna een strijdpunt geworden tussen voor- en tegenstanders. Vandaar dat ik het een “uitdaging” noem. Ondertussen ben ik erg gelukkig met sommige onverbloemde duidelijke standpunten van een aantal bisschoppen en synodevaders die onverbloemd reageren op de voorbije synode. 6. Waarom moeten mensen naar uw conferentie komen luisteren op het Colloquium over het Gezin in Antwerpen op 11 april in Antwerpen? Om te horen van iemand die al 30 jaar gescheiden is, - en die bewust, als gelovige, geen nieuwe relatie is aangegaan, - dat de Leer van de Kerk over de onverbreekbaarheid van het huwelijk en over echtscheiding geen onmogelijke en veeleisende theorie is, die nodig moet worden bijgesteld en aangepast aan de normen van de wereld, maar dat zij bijdraagt aan het aards geluk van echtgenoten en kinderen, en bovenal een genadevolle heiligende weg biedt, vooral ook voor wie falen. 7. Indien u uitgenodigd zou worden als gastspreker op de algemene zitting van de bisschoppensynode over het Gezin, die straks in oktober in Rome plaatsvindt, wat zou dan de kerngedachte zijn die u wil meegeven? Dat de Kerk verantwoordelijk is voor het “zielenheil” van de gelovigen en hen dus moet richten op wat God van hen vraagt en moet blijven voorhouden wat eeuwigheidswaarde heeft. Het is niet de taak van de Kerk om de gelovigen te paaien met valse barmhartigheid en tegemoet te komen in hun aardse verlangens. 8. Wat is uw favoriete bijbelcitaat of citaat uit de kerkelijke documenten (+ referentie) “Toen ze dichterbij gekomen waren, zei Jozef tegen zijn broers ‘Ik ben Jozef, de broer die jullie naar Egypte verkocht hebben. Je hoeft niet zo terneergeslagen te zijn en jezelf niet meer te verwijten dat jullie mij hierheen verkocht hebben, want God heeft mij voor jullie uitgezonden om jullie in leven te houden’.” (Gen 44, 4-5) Waarom? Gods voorzienigheid die in staat is het grootste kwaad ten goede te keren van wie dat kwaad gedaan heeft, als de “slachtoffers” – zoals deze Jozef – met Gods genade dat kwaad vergeven, en hun vijanden blijven liefhebben. 9. Wie is uw favoriete bijbelfiguur of heilige en waarom? Jozef uit het boek Genesis. Omwille van zijn grote trouw aan zijn familie en aan de God “van zijn vaderen”, terwijl hij in een vreemde omgeving vol afgoden was terecht gekomen. Jozef blijft trouw, zelfs aan wie hem verraden en verworpen hebben. Omwille van zijn onwankelbare liefde voor wie hem het meeste pijn hebben gedaan. Omwille van zijn wijsheid om met alle beproevingen en bekoringen om te gaan op een manier die “alles zal ten goede keren voor hen die God liefhebben”. (Rom 8, 28) 10. Het Colloquium voor het Gezin en de Mars voor het Gezin vinden allebei plaats in Antwerpen. Wat is uw band met deze stad? Ik heb er gestudeerd aan de UFSIA, vóór ze UA is geworden… Bij de jezuïeten dus. -------------------------------------------------------------------------- Wilt u meer horen van wat deze grote mevrouw te vertellen heeft? U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium Door uw aanwezigheid toont u dat u de strijd voor het gezin (binnenkerkelijk en maatschappelijk) steunt en steekt u een hart onder de riem van de jonge krachten die dit organiseren. Van harte bedankt voor uw inschrijving. We kijken er dan ook naar uit u te zien op 11 april. Nadat u ingeschreven bent, staat het u natuurlijk vrij dit bericht onder al uw vrienden te verspreiden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd! www.marsvoorhetgezin.be www.facebook.com/marsvoorhetgezin www.twitter.com/pro_familia_be
In de aanloop van de Mars voor het Gezin vindt op zaterdag 11 april 2015 een COLLOQUIUM OVER HET GEZIN plaats in Antwerpen.
U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium ==> Om de juiste catering te kunnen voorzien, verzoeken we u zich in te schrijven vóór vrijdag 3 april 2015. Conferentie 2: Pater sacramentijn Gerard Wijers, verbonden aan de Afdeling Huwelijk en Gezin van het bisdom Haarlem-Amsterdam en spreker op Radio Maria Nederland: "De gevaren én de uitdagingen van de genderideologie voor het gezin als hoeksteen van de samenleving" INTERVIEW 1. Wie bent u en wat doet u in het dagelijkse leven? Ik ben Pater Gerard Wijers s.s.s. (Heerlen, 1955) en sinds 1987 lid van de Congregatie van het Heilig Sacrament. Sinds 1990 maak ik deel uit van de communiteit van de sacramentijnen in het centrum van Amsterdam, naast de Begijnhofkapel. Per 1 juni 2011 ben ik als priester verbonden aan de afdeling Huwelijk en Gezin van ons bisdom Haarlem-Amsterdam. 2. Waarom zijn het huwelijk en het gezin belangrijk voor u? Huwelijk en gezin raken de fundamenten van ons menselijk bestaan op aarde, te weten ons man- en vrouw-zijn, onze seksualiteit en onze vruchtbaarheid. Zij zijn dan ook van beslissende invloed op ons (geloofs)leven en welzijn in Kerk én samenleving. 3. Wat moet er in Nederland en in Vlaanderen meer gebeuren voor de bescherming van het huwelijk en het gezin? Wij zouden ons meer bewust moeten worden van de onvervangbare waarde van onze menselijke natuur, zoals die is gegeven (geschapen), en zoals die spreekt in ons hart, in ons geweten en zoals die is geopenbaard in de H. Schrift en de Traditie van de Kerk. Dit kan ons helpen ons bewust te worden van het grote gevaar van de ondermijnende kracht van de genderideologie in onze westerse samenlevingen. Deze ideologie zorgt niet alleen voor ondermijning van onze eigen samenlevingen, maar draagt ook bij aan internationale spanningen en conflicten, uitlopend in oorlog en terreur. Vervolgens zouden we deze ondermijnende ideologie gezamenlijk en doelgericht kunnen bestrijden met de wapens van ons geloof. 4. Het Colloquium voor het Gezin vindt plaats in de aanloop van de Mars voor het Gezin. De doelstellingen van deze Mars voor het Gezin staan geformuleerd in een manifest (www.marsvoorhetgezin.be/manifest). Welk punt in dit manifest is voor u het belangrijkste en waarom? De belangrijkste punten van het manifest zijn volgens mij in de inleiding gezegd: het onverbreekbaar huwelijk als basis van het natuurlijke gezin, en als enige plaats waar de menselijke seksualiteit tot haar recht komt. Bovendien dient elk seksueel contact openheid naar het wonder van nieuw menselijk leven in te houden. 5. De titel van uw conferentie is “De gevaren én de uitdagingen van de genderideologie voor het gezin als hoeksteen van de samenleving”. Waarom hebt u voor deze titel gekozen? Ik wil aan de hand van een aantal feiten de tijd- en plaatsgebonden genderideologie in beeld brengen met haar doelbewuste kwaadaardige aanval op het natuurlijke gezin als hoeksteen van de samenleving, om van daaruit kansen te schetsen om de grootheid, de schoonheid en de onvervangbare waarde van Gods universeel en eeuwigdurend scheppingsplan opnieuw c.q. nog meer bewust te worden en te bewonderen. 6. Waarom moeten mensen naar uw conferentie komen luisteren op het Colloquium over het Gezin in Antwerpen op 11 april 2015? Ik hoop met deze conferentie bij te dragen aan het bewust worden van de werkelijkheid van de genderideologie en haar gevaren voor de menselijke persoon (met name kinderen, jongeren en zwakkeren) en voor de samenlevingen als geheel, zowel nationaal als internationaal. Vervolgens hoop ik bij te dragen aan de bundeling van alle goedwillende krachten om effectief de leugen te bestrijden met de Waarheid, die niet op de eerste plaats een mening of overtuiging is, maar een Persoon, Jezus Christus, wiens zending doorgaat in de Kerk. 7. Indien u uitgenodigd zou worden als gastspreker op de algemene zitting van de bisschoppensynode over het Gezin, die straks in oktober in Rome plaatsvindt, wat zou dan de kerngedachte zijn die u wil meegeven? Ik zou dezelfde gedachten willen meegeven als hierboven omschreven bij de vragen 5. en 6. 8. Wat is uw favoriete bijbelcitaat of citaat uit de kerkelijke documenten (+ referentie) en waarom? In Mt. 19,1-12 wordt kort en kernachtig, en met een beroep op de schepping, onze universele en onveranderlijke menselijke natuur weergegeven, betreffende ons man- en vrouw-zijn, onze seksualiteit en onze vruchtbaarheid. Iedere mens van goede wil kan dit korte stukje evangelie van harte bevestigen en er de weg naar het geluk in vinden waarnaar hij of zij van nature op zoek is. Alle kerkelijke documenten over huwelijk en gezin zijn gebaseerd op deze geopenbaarde waarheid, en er een uitwerking van die voor de betreffende tijd nodig was (is). 9. Wie is uw favoriete bijbelfiguur of heilige en waarom? Maria verpersoonlijkt als onbevlekte maagd en moeder, bij uitstek de vrouwelijke kant van de Kerk, het Lichaam van haar Zoon Jezus Christus. In Maria mag de Kerk zich een Moeder weten voor alle volkeren van alle tijden. 10. Het Colloquium voor het Gezin en de Mars voor het Gezin vinden allebei plaats in Antwerpen. Wat is uw band met deze stad? Ik heb geen specifieke band met de stad Antwerpen. -------------------------------------------------------------------------- Wilt u meer horen van wat Pater Gerard Wijers s.s.s. te vertellen heeft? U kunt zich gratis inschrijven via deze link: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium Door uw aanwezigheid toont u dat u de strijd voor het gezin (binnenkerkelijk en maatschappelijk) steunt en steekt u een hart onder de riem van de jonge krachten die dit organiseren. Van harte bedankt voor uw inschrijving. We kijken er dan ook naar uit u te zien op 11 april. Nadat u ingeschreven bent, staat het u natuurlijk vrij dit bericht onder al uw vrienden te verspreiden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd! www.marsvoorhetgezin.be www.facebook.com/marsvoorhetgezin www.twitter.com/pro_familia_be
Beste vriend van het Leven,
Herinnert u zich nog de petitie ‘Katholieke leken nemen het woord’ die destijds honderden katholieken hebben ondertekend (www.katholieke-leken-nemen-het-woord.be)? Op onze blog durfden we toen zelfs te spreken van een “Derde Schoolstrijd”. Wat deze Schoolstrijd betreft heb ik eerst eenmaal slecht nieuws, maar daarna tweemaal goed nieuws: Slechte nieuws: Deze Schoolstrijd strijd is nog lang niet over, meer nog, ze verspreidt zich over het front van de hele post-christelijke wereld. Eerste goede nieuws: Deze Schoolstrijd wordt als door een leeuw gestreden door bijvoorbeeld de aartsbisschop van San Francisco, Monseigneur Salvatore Cordileone die “vecht voor de identiteit van het katholiek onderwijs” (Bron: Katholiek Nieuwsblad). Tweede goede nieuws: Ook in Vlaanderen wordt deze Schoolstrijd heel concreet verdergezet. Meer bepaald doordat de oproep van de petitie ‘Katholieke leken nemen het woord’ wordt herhaald in het Manifest van de Mars voor het Gezin: MANIFEST (www.marsvoorhetgezin.be/manifest) I. Aan de kerkelijke overheid vragen we: 2.2. Sensoa de toegang tot de katholieke scholen te ontzeggen en een project ontwikkelen in de geest van 'Het wonder van het leven' om de schoolgaande jeugd de schoonheid van het leven en de liefde te leren. We herhalen hiermee de oproep van de petitie 'Katholieke leken nemen het woord'. Het is me dan ook een grote vreugde u te kunnen melden dat de campagne voor deze Mars voor het Gezin op volle toeren begint te draaien. In de aanloop van deze Mars voor het Gezin vindt op zaterdag 11 april 2015 een COLLOQUIUM OVER HET GEZIN plaats in Antwerpen (Klooster van de Grauwzusters (ontwijde kapel) - Lange Sint-Annastraat 7) van 10u tot 19u30! Inschrijving is gratis, maar verplicht via www.marsvoorhetgezin.be/colloquium Beste vriend, u kunt zich ongetwijfeld goed voorstellen wat voor een hard labeur het is voor de jonge mensen die dit colloquium organiseren. Zo is het bijvoorbeeld een aartsmoeilijke klus om binnen het huidige kerklandschap sprekers te vinden voor dergelijke projecten. Om dit te illustreren citeer ik graag wat onze woordvoerder Erik Goris tegen ons zei toen het eindelijk begon te lukken om sprekers voor ons colloquium aan te trekken: “Een dikke pluim. Wat is het moeilijk om sprekers te vinden die normale katholieke dingen zou komen vertellen. Je kan na gaan hoe groot de schrik is en hoe hoog de druk.” Deze jonge mensen zetten zich inderdaad ongelofelijk in en ze verdienen ook elk een pluim, zoals onze woordvoerder terecht opmerkt. Beste vriend, Mag ik ook aan u vragen om aan deze jonge katholieken een pluim te geven en hen niet in de steek te laten voor de loodzware inspanningen die zij doen voor de kerk en de samenleving? Daarom wil ik dus mijn uitnodiging voor het colloquium beklemtonen. Wie zich niet inschrijft voor vrijdag 3 april, kunnen wij helaas geen toegang meer verlenen tot het colloquium. Mogen wij daarom met aandrang vragen vandaag nog uw inschrijving voor het Colloquium over het Gezin in orde te brengen door het formulier op deze link in te vullen? → Klik hier: www.marsvoorhetgezin.be/colloquium Door uw aanwezigheid toont u dat u de strijd voor het gezin (binnenkerkelijk en maatschappelijk) steunt en steekt u een hart onder de riem van de jonge krachten die dit organiseren. Van harte bedankt voor uw inschrijving. Ik kijk er dan ook van harte naar uit u te zien op zaterdag 11 april. Verenigd in de verdediging van de christelijke wortels van onze samenleving, Dries Goethals www.marsvoorhetgezin.be www.facebook.com/marsvoorhetgezin www.twitter.com/pro_familia_be |
"Wie niet zorgt voor zijn eigen familie en zelfs niet voor zijn huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is erger dan een ongelovige."
1 Tim 5:7 ARCHIEF
November 2016
|